Genel KültürMimari

Konya Alaeddin Cami Tarihi, Mimari Özellikleri

Konya'da bulunan Alâeddin Cami Hakkında Bilgiler

Alâeddin Cami. Selçuklular döneminde yapılmış, Konya’da bir cami.

Alaettin Keykubat zamanında tamamlanmış (1219 – 1220) olduğundan bu adı almıştır. Bir minaresi ve piramit şeklinde kubbesi vardır, önceleri sadece saraya ait olan cami, daha sonra halka da açılmıştır.

Alâeddin Cami, çeşitli devirlerde yapılan eklemeler ve restoreler sonucu bugünkü biçimini almıştır. Selçuklu sanatının önemli eserlerinden biri olan bu yapı, devrinin sanat özelliklerini en güzel şekliyle yansıtmaktadır.

Üstü düz bir çatıyla örtülü olan yapının orta bölümünün üstünde bir kubbe vardır. Kubbesi kare plan üzerine oturtulmuştur. Düzensiz bir dış çizgisi vardır. Yapının dikkat çekici en güzel bölümleri mihrap, minber ve mihrabın önündeki kubbedir. Yapının içinde devşirme sütun ve ayaklardan yararlanılmıştır. Abanoz ağacından geçmeli minber, üzerindeki yazıtlardan anlaşıldığı kadarıyla 1155’te I. Mesut zamanında yapılmıştır. Yine bu yazıtların yardımıyla yapının ilk devirlerine ait değişik bilgiler elde edilmiştir

Alaaddin Cami Konya’da Anadolu Selçuklu dönemi camisi. Kent merkezinde, Alaettin tepesinin güneyindedir.

Kimi değişim ve eklemelerle bugüne ulaşan yapı, yazıtları ve tasarımıyla sürekli araştırma konusu olmuştur. Kimi uzmanlar yapının doğu bölümünden başlayıp orta ve batı bölümleriyle sürdüğünü, kimileriyse önce mihrap önü kubbeli bölümle mihrap duvarına üç sahınlı bölümün yapıldığını, öbür bölümlerin sonradan eklendiğini ileri sürmektedirler.

Mihrap duvarına koşut altı dizi ayakla yedi şahına ayrılmış olan doğu bölümü, ulu camiler planındadır. Ortada mihrap önü kubbeli, düz çatılı eyvan, batıda mihrap duvarına koşut dört sahınlı, düz çatılı bölüm vardır. Mihrap eyvanının önünde Kılıç Arslan II Kümbeti ve bitmemiş kümbet bulunur. Avlunun ön yüzündeki yazıtta, Keykavus l’in, türbenin yapımıyla Atabey Ayaz’ı görevlendirdiği bildirilmektedir. Yapının doğu ve batı bölümlerini kuzeyden kavrayan avlunun ön yüzü, mermer taçkapısı ve yazıtlarıyla anıtsal görünümlüdür. Yazıtlardan birinde İzzettin Keykavus I, Alaettin Keykubat I, mimar Muhammet bin Havlan el Dımışki ve çini ustası Kerimettin Erdişah’ın adları okunur.

Taçkapı, mihrap ve kubbedeki bitkisel ve geometrik yıldız ve geçmeler; palmet, lotüs, rumi bezemeler; firuze, lacivert, mor çini mozaikler Selçuklu süslemeciliğinin ve çini sanatının önemli örnekleridir.

Doğu kapısında, Abdülhamit II dönemindeki onarımı belirleyen yazıt vardır (1889).

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir